تا چند سال قبل اگر از یک کارشناس سئو می‌پرسیدید که طول محتوای وبلاگ ما چقدر باشد تا ترافیک بیشتری جذب کنیم، با دلیل و با ارائه مستندات کاری خود می‌گفت که حدود 250 کلمه برای یک وبلاگ مناسب است. برخی دیگر حتی فکر می‌کردند یک محتوای 250 کلمه‌ای طولانی و خسته کننده است.

اما امروزه ما شاهد این هستیم که وبلاگ‌های معتبر زیادی مقالات و محتواهایی بین 1500 الی 5000 کلمه را به کاربران ارائه می‌دهند. در حال حاضر در دنیای SEO ما اصطلاح thin content را داریم که به محتوای 300 کلمه‌ای یا کوتاه‌تر گفته می‌شود. محتواهای نازک یا لاغر اصولا اخبار یا توضیحات کوتاهی در مورد محصولی خاص را شامل می‌شوند و اگر در جایی غیر از این موقعیت‌ها استفاده شوند، عملا کیفیت چندانی برای سئو نخواهند داشت.

همه این توضیحات نشان می‌دهند معیاری که چند سال قبل معتبر و مناسب بود، در حال حاضر ارزش چندانی در سئو ندارد. اگر 10 مقاله برتر گوگل را در مورد موضوعات مختلف بررسی کنید، متوجه می‌شوید که طول محتوا در این صفحات به طور میانگین 2000 کلمه و یا بیشتر است.

محتوای طولانی‌تر، شانس دریافت رتبه‌ی بهتری در نتایج سرچ گوگل خواهد داشت.”

در واقع چون محتوای طولانی اشتراک‌گذاری‌ها بک‌لینک‌های بیشتری دریافت می‌کند، افزایش رتبه سریعتری دارد.

طول محتوا یکی از عوامل مهم رتبه‌بندی است

داشتن محتوای باکیفیت در تعداد بالا، اصل مهمی در رشد کسب و کار شما است. اگر این ادعا را دارید که طولانی بودن محتوای شما به دلیل باکیفیت بودن آن است، می‌توانید مطمئن باشید که رتبه وب‌سایت شما ارتقا پیدا خواهد کرد. اما باز هم تکرار می‌کنیم:

همه استراتژی‌های سئو برای همه فیلدهای کاری مناسب نیستند.”

بعضی از کارشناسان سئو ادعا دارند که یک محدوده خاصی از تعداد کلمات وجود دارد که به آن ” Sweet Spot” گفته می‌شود. طبق ادعای آن‌ها، اگر محتوای شما در محدوده این تعداد باشد، قطعا به صفحه اول نتایج گوگل راه پیدا می‌کند.

اما این ادعاها برای همه استراتژی‌ها کار نمی‌کنند و فقط باعث می‌شوند بازاریابان و شرکت‌ها با این تفکر که محتوای طولانی‌تر مناسب‌تر است، طول محتوا در صفحات خود را به یک عدد و رقم خاص نزدیک کنند.

چرا ادعا می‌شود محتوای طولانی در وبلاگ رتبه بهتری می‌گیرد؟

پست طولانی شامل اطلاعات بیشتری برای مخاطب است.

اطلاعات آن در حالت عادی مفیدتر و مرتبط‌تر است.

مردم تمایل بیشتری به اشتراک‌گذاری مقالات طولانی و البته معتبر دارند.

اگر قبلا محتواهای طولانی رتبه خوبی نمی‌گرفتند، به این دلیل بود که الگوریتم‌های گوگل پیشرفت خاصی در حوزه تشخیص و درک عنوان‌ها و تطابق آن‌ها با بطن محتوا را نداشتند.

تعداد کلمات مناسب برای هر نوع از محتواهای وب‌سایت

ما به عنوان تیم متخصص امین محتوا توصیه می‌کنیم که قبل از هر کاری اول هدف وب‌سایت و تولید محتوای خود را تعیین کنید. هدف مشترک بین تمام صاحبان کسب و کارهای آنلاین این است که رتبه بالاتری در سرچ گوگل کسب کنند تا ترافیک ارگانیک بیشتری دریافت نمایند. همانطور که بارها و بارها به آن اشاره کرده‌ایم، جذب ترافیک ارگانیک منجر به افزایش فروش خواهد شد.

با توجه به آمار تحقیقات، حجم URLهای تولید شده از سرچ‌های ارگانیک که به محتوای طولانی منتهی شدند، بیشتر از دیگر محتواها است. فعلا محدوده مقالات تخصصی بین 2250 تا 2500 کلمه در نظر گرفته شده است.

طول محتوا می‌تواند در بخش‌های مختلف یک وب‌سایت واحد متفاوت باشد. در واقع چنین شرایطی بسیار طبیعی و از دید تخصصی، حرفه‌ای تر است. گوگل با رفتار ربات‌گونه میانه‌ی خوبی ندارد. یک پست طولانی احتمال بیشتری برای تولید بک‌لینک‌های باکیفیت دارد و به همین دلیل روی فاکتورهای رتبه‌بندی تاثیر خواهد داشت.

باز هم تکرار می‌کنیم که محتوای کوتاه بی‌ارزش نیست و اگر در جای درست استفاده شود، قطعا باعث پیشرفت رتبه شما خواهد شد. اما دو محدوده‌ی مناسب برای تولید محتوا وجود دارد.

1000 الی 3000 کلمه برای پست وبلاگ بسیار مناسب است. اگر محتوایی با این تعداد کلمات توسط یک محتوا نویس حرفه‌ای تولید شود، به راحتی پاسخگوی سوالات و نیاز کاربران خواهد بود. مخاطبان در چنین شرایطی خیلی سریع و به طور بهینه جواب پرسش خود را می‌گیرند.

متن‌های کوتاه بین 300 الی 600 کلمه‌ای برای صفحات فرود و توضیحات هر فیلد بسیار مناسب هستند. اگر می‌خواهید خدمات خود را در صفحه اصلی معرفی کنید، قطعا باید در این محدوده بنویسید.