نقشه سایت (Site map) در واقع طرحی از وب‌سایت مورد نظر شما است که موتورهای جستجو با کمک آن می‌توانند تمام محتوای وب‌سایت را پیدا کرده، کرول کنند و البته به فهرست SERP خود اضافه نمایند. حتی به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که کدام صفحات در سایت مهمتر و موثرتر هستند.

انواع نقشه سایت

دو نوع اصلی Sitemap وجود دارد که با نام‌های XML و HTML آن‌ها را می‌شناسیم.

نقشه‌های سایت XML ساختار منحصر به فردی دارند که کاربر هرگز نمی‌تواند آن را ببینید. این نقشه‌ها فقط به موتورهای جستجو اطلاع رسانی می‌کنند که چه محتوای در صفحه یک سایت وجود دارد، چندبار صفحات به‌روز رسانی شده‌اند و همچنین اهمیت کلی صفحات نسبت به یکدیگر به چه صورت است.

اگر بخواهیم خیلی ساده بیان کنیم، سایت مپ وب‌سایت شما را به طور کلی کاربرپسند می‌کند. موضوع سایت شما منسجم‌تر خواهد بود و کاربران می‌توانند بخش‌های مهم وب‌سایت و لینک‌ها را در یک صفحه ببینند. در واقع این نقشه یک اسکلت کلی برای ساختار وب‌سایت است.

نقشه سایت HTML طوری طراحی شده است که کاربران اینترنت از آن استفاده کنند و موقع سرچ محتوای مورد نظر خود بتوانند از آن کمک بگیرند. زمانی که یک سایت مپ ایجاد می‌شود، برخی از قالب‌ها را نمی‌توان به ابزارهای وب مستر گوگل ارسال کرد. یعنی فقط چند نمونه از قالب‌ها قابل ارسال کردن هستند و باید از بین آن‌ها نمونه مورد نظر را انتخاب کنید.

اگر بخواهیم نقشه‌ها را جزئی‌تر و بر اساس کاربردشان بررسی کنیم، به 4 دسته تقسیم می‌شوند:

:Normal XML Site mapاین نوع نقشه سایت تقریبا بین تمامی وب‌سایت‌ها مشترک است و به صورت خودکار ایجاد می‌شود.

:Video Site mapاین نوع نقشه به صورت خاص روی ویدئوهای وب‌سایت شما تاثیر دارد. یعنی به گوگل نشان می‌دهد که شما محتوای ویدئویی روی وب‌سایت خود دارید.

:News Site mapبه گوگل کمک می‌کند محتوای سایت‌هایی که برای Google News تهیه و تایید شده‌اند را پیدا کند.

:Image Site mapگوگل از طریق این نقشه تمام تصاویری که روی وب‌سایت شما وجود دارد را پیدا می‌کند.


دلیل اهمیت نقشه سایت

همه موتورهای جستجو مثل گوگل، یاهو و بینگ از طریق نقشه سایت به صفحات مختلف وب‌سایت شما دسترسی پیدا می‌کنند. گوگل در خصوص نحوه دسترسی به صفحات اذعان داشت:

اگر صفحات سایت شما به درستی لینک شده باشند، کرولرهای گوگل معمولا سریعتر و بهتر به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنند.”

چرا نقشه سایت مهم است؟

به عبارت دیگر شاید نیاز نباشد که حتما Site map داشته باشید و از آن استفاده کنید. ولی قطعا وجود آن برای رشد وب‌سایت شما مفید خواهد بود و منطقی است که برای پیشرفت رتبه خود از هیچ اقدامی ساده عبور نکنید.

اگر وب‌سایت نوپایی دارید و بک‌لینک‌های زیادی دریافت نمی‌کنید، بهترین گزینه برای شما نقشه سایت خواهد بود. شاید هم وب‌سایت شما چند هزار صفحه داشته باشد. با فرض اینکه شما فرآیند لینک‌سازی داخلی را به خوبی انحام داده باشید و تعداد زیادی لینک خارجی به سمت شما آمده باشد، گوگل برای درک همه این صفحات و جزئیات هر صفحه کار خیلی زیادی خواهد داشت. در این شرایط است که سایت مپ وارد صحنه می‌شود و اثرگذاری مثبت دارد.

اثر نقشه سایت در سئو

در حال حاضر سئو برای رشد صفحه و کسب رتبه بالا در بین نتایج سرچ کافی نیست. رقابت بین وب‌سایت‌ها شدید است و همه تلاش می‌کنند رتبه بالاتری در SERP کسب کنند تا بیشتر دیده شوند. در چنین شرایطی اگر نقشه‌های سایت را در کنار سئو به کار بگیرید، قطعا رتبه بهتری کسب می‌کنید.

موتورهای جستجو یک وب سایت را کرول می‌کنند و متا تگ‌ها و فایل‌های .txt را در کنار سایر داده‌های مرتبط با هدف کاربران، بررسی می‌کنند.

زمانی که یک نقشه سایت HTML به وجود می‌آید، در صفحه اصلی وب‌سایت قرار می‌گیرد تا مطمئن شود شامل تمام صفحات جداگانه در وب‌سایت است. یعنی بازدیدکنندگان وب‌سایت می‌توانند به راحتی تمام اطلاعات هر صفحه از سایت را در اولین صفحه ببینند و در دسترس داشته باشند. در نتیجه تعدادی از این صفحات که توسط موتور جستجو کرول و ایندکس می‌شوند، رشد می‌کنند. به همین دلیل هم رتبه صفحات بالاتر می‌رود و رشد قابل توجهی را تجربه خواهید کرد.

نقشه سایت XML به صاحب وب‌سایت اجازه می‌دهد اطلاعات خاص مورد نیاز برای کرول شدن توسط موتورهای جستجو تقویت شوند. علاوه‌بر این، می‌توانید سلسله مراتب یا اولویت محتوای وب‌سایت را سفارشی کنید. حتی می‌توانید اطلاعات بیشتری مثل آخرین زمان آپدیت محتوا را ببینید.